TEMA
1
TIC
i educació primaria
Els
quatre punts bàsics que anem a tractar en el tema:
- Punt de partida de les TIC en l’educació primaria.
- Tratament de la información i competencia digital.
- Coneiximents, destreses i actituds de la competencia digital.
- Ampliació i opinió personal.
1.- Punt de partida de les TIC en l’educació primaria.
Al nostre país és l'any 2006, amb la Llei Orgànica d'Educació, quan Tractament de la Informació i
Competència Digital pansa a formar part del currículum
prescriptiu. D'aquesta manera, és considerada, juntament amb altres set competències bàsiques, com a
aprenentatge imprescindible que els estudiants han d'aconseguir en acabar l'escolarització
obligatòria.
Des de el punt de partida
de la LOE (2006), en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficacia dels
sistemes d’educació i de formació , en el que implica major competencia digital
de docents i alumns. A partir de aquest preàmbul comencem a apronfundir en els
artícles, destacant com a més importants els articles 17 i 19 on es refereix a l'utilització de les TIC i els principis pedagògics a la transversalitat de les TIC.
Per a més informació, podem trobar a la LOE i a la Ampliació de la LOE.
2.- Tractament de la
informació i competencia digital.
Qué son el tractament de la informació i la competencia digital?
El tractament de la informació
i la competència digital son habilitats per a cercar, obtener, procesar i
comunicar informació i transformar-la en coneiximents, inclou altres aspectos
com: l’accés i selecció de la informació fins
a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la utilització
TIC i la comunicació com un element esencial per a informar-se i comunicar-se.
Qué finalitat té?
Son un extraordinari
instrument d’aprenentatge que destaca per a tres opcions bàsiques:
- Aprendre “sobre“ les TIC suposa alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús. Alfabetizar al alumnat al seu gust.
- Aprendre “de les” TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica. Nos dona información, hem de ser capaços de saber que informació es correcta i qual no ho és, hem de ser crítics.
- Aprende “amb” les TIC significa saber utilizar-les com potent eina d’organitzar la informació, procesar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprender.
- 3.- Coneiximents, destreses i actituds de la competencia digital.Coneiximents:· Comprensió de la naturalesa i manera d’operar dels sistemes tecnològics.· Coneiximents dels canvis actuals en les TIC i l’efecte que aquest tenen en el mon personal laboral i social. La realitat augmentada: tindre informació adicional d’una persona unicament enfocant-la amb la camera és afegir la informació virtual al mon real.· Coneiximent de les característiques essencials del processament de la informació: les utilitats fonamentals: els coneiximents bàsics de les xarxes en general i intemet.Destreses:· Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació d’aplicació multimedia i de les TIC· Avaluació i selecció de noves fonts d’informació i innovacions tecnològiques a partir de la seva utilitat per a tasques especifiques.· Utilització bàsica d’editors d’imatge digital, audio i video.· L’ús eficaç de la xarxa i d’altres eines per aprendre de forma individual i col•laborativa.· Tècniques per a la interpretació de la informació. Com sabem si l’informació es bona o mala, segon la font, contrastant les fonts, son tècniques internes que nosaltres pensem.· Destreses per a la navegació per la world wide web i l’ús de correu electrònic, a mes, de resoldre problemes de programari i maquinari(software i hardware)Actituds:· Interés per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per a seguir aprenent nous usos i possibilitats. Les TIC s’han de saber emprar amb un objectiu.· Valoració positiva de l’ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col•laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.· Ús responsable de les TIC, actuant amb prudencia i evitant informació nociva o il•licita i presa de consecuencia de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l’entreteniment amb les TIC, així com, del seu posible poder d’addicció (ús i abús). Evitar l’ús escesiu de les TIC no es la solució, hi ha de limitar-ho a certs temes.· Actitud positiva davant de les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’enriquement personal i social.· Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ús dels mitjans digitals, tant a nivel individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics.4.- Opinió personalCal dir que, observem com la integració de les TIC a les aules ha passat de ser només recomanable a fer se imprescindible. Els tipus d'habilitats que els ciutadans necessiten estan canviant ràpidament i els sistemes d'educació han d'adaptar-se per dotar als joves de les competències necessàries. La competència digital és cada vegada més important, no només com una habilitat en si mateixa, sinó també com facilitadora d'altres habilitats com el treball en equip, aprendre a aprendre, etc. La tecnologia no només estimula la creativitat i la innovació, sinó que també contribueix al diàleg intercultural i juga un paper important en la superació de problemes d'aprenentatge individuals.Però perquè la integració de les TIC sigui adequada i duradora és necessària una bona coordinació tècnic-pedagògica que assessori “in-situ” al professorat quan ho requereixi i un bon servei de manteniment de les TIC, de manera que per al professorat els recursos TIC es converteixin en alguna cosa tan transparent i fiable com un llibre, un bolígraf o un telèfon.Aquest video ens explica des de un altre punt de vista de la competencia digital.Per concloure esmentar aquesta frase que no deixa indiferent a qualsevol: “El significat de “saber” ha canviat de ser capaç de recordar i repetir informació, a ser capaç de trobar-la i usar-la”.Herbert Simon, Premi Nobel d'Economia 1978
No hay comentarios:
Publicar un comentario