TEMA 3 Tendències metodològiques.
ÍNDEX
- Paradigmes educatius
- Implicacions per al disseny de l’ensenyament
- Evolució del model d’ensenyament-aprenentatge
- Senymound Papert
- Estudio de Seymound Papert i comportaments observats durant l'aplicació de Logo
- Reflexió personal sobre el sistema educatiu actual.
1.- Paradigmes educatius.
Com a introducció al tema, cal destacar la importància de considerar els estils d'aprenentatge com a punt de partida en el disseny, execució i control del procés d'ensenyament-aprenentatge. Existeixen quatre paradigmes educatius. En aquesta imatge podem apreciar un petit esquema del que hem dit:
2.- Implicacions per al disseny de l’ensenyament
El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depèn de reforços externs.
3.- Evolució del model d’ensenyament-aprenentatge.
Aprenentatge com a adquisició de coneixement (Model clàssic)
- Aprendre és adquirir coneiximents
- El professor trasmet la informació
- El control de l’aprenentarge aquesta en mans del professor
- Els continguts estan centrats en el curriculum
- El paper del professor és ensenyar i transmetre coneixements.
- El paper de l'alumne és adquirir-los.
Aprenentatge com a construcció del significat
- L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervenir en l'aprenentatge de l'alumne.
- El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
- El professor per la seva banda actua com a guia.
- L'alumne com a subjecte autònom i autorregulado.
- L'aprenentatge es concep com a cerca activa i constructiva.
- 4.- Senymound Papert
- Proposa un canvi substancial a l'escola.
- Creador del llenguatge Logo.
- No hi havia lliçons grupales ni desafiaments.
- Tant la mestra com les participant-observadores van emprar tècniques de modelar.
- Els profits de Logo semblen incloure la capacitat fiqui-cognitiva augmentada, la capacitat millorada de resoldre problemes i la capacitat i orientació espacial millorades.
5.- Estudio de Seymound Papert i comportaments observats durant l'aplicació de Logo.
La visió de Seymour Papert per a l'educació de la infantesa primerenca implica l'ús de Logo, un llenguatge de programació que els nens troben fàcil d'utilitzar. La seva visió es va tractar d'un mètode d'ensenyament i aprenentatge acte-dirigit, o de descobriment.
Aquest article Estudio Senymound Papert
descriu tres estudis d'observació que es van dur a terme en aules on s'intentava implementar la visió de Papert. S'informen les dades de 9 nens de kindergarten i 5 d'un programa de Head Start per mostrar el que els nens feien i amb qui es relacionaven mentre treballaven amb Logo al llarg de l'any escolar. Tots els nens passaven la majoria del seu temps en la construcció.
No es van trobar cap diferències de sexe entre els nens del kindergarten quant al comportament, encara que es van trobar diferències de configuració social entre els nens homes i les nenes del kindergarten. Els nens de Head Start van mostrar una variació major en el comportament i la configuració social que els nens del kindergarten. Es discuteixen les diferències del desenvolupament, de les aules i de raça entre els estudis de Head Start i del kindergarten.
Estudiants de Head Start treballan amb MicroWorlds Logo en computadores portátiles.
Mestra de Head Start ajuda a un estudiant amb un projecte de MicroWorlds.
Xiquets de kindergarten construyen utilitzant Lego-Logo amb RCX groc y caixa gris per pilas.
Xiquets de Kindergarten treballen en projectes de Lego-Logo
6.- Opinió personal
A continuació vaig a mostrar un vídeo que, quan ho he vist, m'ha deixat molt sorpresa. Seymoun Papert està donant una conferència sobre Logo quan posa un símil, un exemple de si un metge del passat viatgés a aquesta època, es quedaria sorprès amb el que ha avançat la medicina. En canvi, si això mateix ho fem amb un professor, posem que portem a un professor dels anys 80 a un aula d'infantil, i suposant que aquest professor hagués de quedar-se tot sol amb els nens ho li suposaria molts problemes. Per tant, això vol dir, que l'Educació no ha tingut grans canvis i és hora que ens preguntem el per què.
Al meu entendre,
existeixen diverses respostes a aquesta pregunta de Per què l'educació no ha
evolucionat tant com hauria d'o tant com altres disciplines? Doncs penso que
una de les coses més importants és la falta de recursos en molts col·legis,
sobretot en aquesta època de crisi en la qual ens trobem. A més un altre dels
inconvenients és la falta de formació de molts docents obstinats, encara a
utilitzar el mètode tradicional d'ensenyament amb els nens i nenes.
És necessari que tant els docents, com els ministeris posin
de la seva part perquè, amb l'ajuda de tots puguem fer possible aquest canvi
tan necessari en la nostra educació. I sobretot molta iniciativa per part dels
docents per poder dur a terme aquests projectes tan innovadors.
Per últim dir que tots els mestres haurien de
potenciar la capacitats dels seus alumnes per construir el seu pensament, per
saber aprendre a apredre. Si aconseguim que els xiquets siguen capaços de triar
que volen saber i cercar el mode de informar-se, ferem de ells uns éssers
preparats per al futur que es formaran autònomament durant tota la seua
vida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario