lunes, 22 de abril de 2013

TEMA 9. Eines de la Web 2.0: Webquest i Caça del Tresor


INDEX
1.   Definició i tipus de webquest
2.   Parts d’una webquest
3.   Exemples de webquest
4.   Definió de caça del tresor
5.   Exemples caça del tresor
6.   Diferències entre Webquest i caça del tresor
7.   Webquest Aprende
8.   Opinió personal

1.-Definició Webquest i tipus.
La WebQuest és una eina que forma part d'un procés d'aprenentatge guiat, amb recursos principalment procedents d'Internet, que promou la utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclou una avaluació autèntica.

Webquest a curt termini
  • És l’adquisició i integració del coneiximent d’un determinat contingut d’una o diverses matèries.
  • Es dissenya per a ser acabat d’un a tres periodes de classe
Webquest a llarg termini
  • És dissenya per a realizar-lo en una setmana o un mes de classe.
  • Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d’una presentación amb una eina informática.



    2.- Parts d’una webquest
    • Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
    • Tasca, s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest: allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest
    • Procés, on s’indiquen les activitats i passos que han de realizar-se i es presenten els recursos.
    • Avaluació, on s’indiquen els aspectos que es valoraran i com es valoraran.
    • Conclusió, on apareixen unes reflexions finals.
    • Orientacions per al profesor, on apareixen suggeriments per a utilizar la Webquest en classe.


      3.- Exemples de la Webquest.

      Webquest Union flag or Union Jack?, és una Webquest per al tercer cicle de primària on treballaran l'anglès.
      Webquest El aparato circulatorio en el ser humano. L'aparell circulatori en l'ésser humà tracta d'apropar a l'alumne a un procés fonamental. Es tracta d'indagar i descobrir aspectes tan interessants com la sang, els gots sanguinis i les seves funcions, el cor com a centre d'operacions, els dos tipus de circulació...
      Webquest Componer una canción. Compondre Música és una activitat creativa que ens comunica amb els altres expressant sentiments sonors. La Música forma part de la nostra vida. Segurament quan l'escolteu, penseu que us agradaria compondre una cançó que parlés de tot allò que us interessa.

      4.- Definició Caça del Tresor.
      • La caça del tresor son una serie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web de les quals poden extreure’s o inferir-se les respostes.
      • Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneiximents que s’han desenvolupat en els passos anteriors
      • Son una eina TIC excel·lent per a utilizar-se en el saló de clases sota el proncipi que “primer és la metodología i després la tecnología”
      • Presenta l’avantatge que aquesta metodología es pot utilizar sense internet per a aixó són necessaries revistes, periòdics i/o llibres.



      5.- Exemples Caça del Tresor
      Caça del tresor ¿Bacterias amigos o enemigos?, Caça del tresor sobre els bacteris; per conèixer-les millor i aprofundir més sobre la matèria.
      Caça del tresor Aditivos ¡Hay que ver lo que comemos!, Caça del tresor sobre els additius alimentiaris. Si són necessaris o no.
      Caça del tresor Aprendo a navegar… por el club de lectores de Kirico, és un projecte d'un grup de llibreries de tota Espanya per fomentar la lectura i orientar als lectors.


      6.- Diferències entre Webquest i caça del tresor.
      Tant els WebQuest i com a "Caces del tresor" són una sèrie de recursos educatius que podem trobar en diverses web educatives, hem observat que en tots dos casos l'objectiu és realitzar una espècie d'unitat didàctica. Però amb l'excepció que en les caces del tresor, el recurs que s'ofereix per a la realització del treball proposat, són enllaços d'internet. En tots dos casos se segueix un esquema que varia segons es tracti d'una Webquest o d'una caça del tresor, encara que la finalitat és la mateixa: realitzar una sèrie d'activitats i tasques guiades, amb la diferència que en les WQ es realitza l'avaluació d'un treball que serà palpable, mentre que en les caces del tresor tan solament es plantegen les activitats a realitzar per l'alumne, de manera de les seves reposades a "La gran pregunta" siguin totalment subjectives i meditades.
      Altres diferències de les caces del tresor, és que en elles no apareixen orientacions al professor i el temps verbal empleat en molts casos és la primera persona del plural, com si es tractés d'un treball que realitzem conjuntament, mentre que en les WQ el treball ho realitza l'alumne, utilitzant per això la segona persona.



      7.- Webquest aprende
      "Webquest Aprèn" és una plataforma creada per la Conselleria d'Educació de la Junta de Castella-la Manxa que permet la creació on-line de tasques de recerca com Webquest, Caces del Tesoro, Miniwebquest, Earthquest, Geoquest o Aventures didàctiques.


      Aquesta plataforma permet de forma molt senzilla dissenyar diferents tipus d'activitats de recerca a la xarxa per emprar a l'aula amb els teus alumnes. Disposa d'un gran nombre de plantilles per utilitzar a l'hora de crear aquestes activitats. Una vegada triada la plantilla es poden completar els diferents apartats utilitzant un senzill editor de text.
      Una vegada creada l'activitat de recerca podem descarregar-la per conservar-la en l'ordinador i també compartir-la per a la seva difusió a través de la plataforma de recursos “Aula Oberta” , on podem consultar molts exemples d'aquestes activitats relaizadas per docents, dividides en etapes i àrees. 
        • Per saber mes sobre aquesta plataforma virtual, aquí teniu un enllaç en el qual es pot descarregar un pdf amb tota la informació. WQ Aprende


      En aquest tutorial s'explica de forma molt clara i detallada el procés de registre en la plataforma i els passos que cal seguir per elaborar una tasca de recerca.


      8.- Opinió personal
      Les caces del tresor i les webquest són un tipus d'activitats, amb estructura prefixada, que permeten la posada en pràctica amb el nostre alumnat de metodologies basades en la recerca i el processament d'informació a partir dels recursos que Internet ens ofereix. A més, no és necessari que hàgim de dissenyar les nostres pròpies activitats, podem aprofitar-nos del treball que altres companys han desenvolupat i comparteixen a través de la Xarxa.








No hay comentarios:

Publicar un comentario