domingo, 17 de febrero de 2013

TEMA 2

TEMA 2


  1. Per que les TIC en l’educació?
  2. Estandars TIC per a l’alumnat
  3.  Estandars TIC per al professorat
  4.  Diferencia entre estandars i indicadors
  5. Model d’integració de les TIC
  6. Diversitat dels models d'integració de les TIC i els seus problemes.
  7. Opinió personal. Avantatges i desavantatges de les TIC.


1.-Per que utilizar les TIC en l’educació?
    La primera raó, té a veure amb la gran quantitat d’informació o de continguts coneixement disponibles ara en Internet. 
   La segona rao fa referencia al potencial de les TIC per a actualizar, transformas i enquir, a baix cost, els ambients d’aprenentatge en els quals s’eduquen nens i joves. 
La tercera aten la necessitat de desenvolupar la competencia en TIC per a poder respondre a les noves demandes originades en la revolució, que en els diferents camps de l’esser humà. 
En aquest video hi ha més raons per a utilitzar les TIC en l'educació.




2.- Estandars TIC per a l’alumnat
  • Ser alumnes compenents per a utilizar les TIC
  • Cercadors, analitzadors i avaluadors d’informació
  • Capaços de solucionar problemes i prendre decisions
  •  Usuaris creatius i eficaços d’eines de productivitat
  •  Comunicadors, col·laboradors, i productors
  • Ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir a la societat.


3.- Estandars TIC per al professorat.
  •  Facilitar i inspirar d’aprenentatge i la creativitat dels estudiants. 
  • Dissenyar i desenvolupar experiencies d’aprenentatge i avaluacions propies de l’era digital.
  •  Moderar el treball i l’aprenentatge caractetristics de l’era digital
  •  Promoure i exemplificar tant la ciutadania digital, com la responsabilitat
  •  Comprometre’s amb el creiximent profesional i amb el lideratge. Hem de ser capaços d’utilitzar les TIC com una eina potent per a la docencia.


4.- Diferencia entre estandars i indicadors

- Els indicadors que permeten valorar el grau de desenvolupament de les competencies especifiques.
- Els estandards son patrons o criteris que permetran emetre en forma apropiada judicis sobre l’acompliment docent dels futurs educadors i fomentar les decisions que han de pendre’s. Son criteris genelars que ens permeten organitzar una classe amb l’utilització de les TIC. Han de cumplir 4 aspectes:
  • Ser productor del consens 
  • Formalitzar-se en un document escrit
  • Ser emprat de forma voluntaria
  • Defenir amb claredat a l’usuari al que es dirigeix


5.- Model d’integració de les TIC
Aquest model d'integració de les TIC esta format per els seguents items:
Adreça institucional. Fa referencia al lideratge administratiu pedagògic i tècnic requerit per part de les directives de la institució educativa i als canvis necessaris en la seva estructura i en la seva cultura de l’organització.
Insfraestructura TIC indica els recursos tecnològics propiament dits: maquinari programari (Sistema operatiu i altres aplicacions bàsiques) conectivitat i suport tècnic.
Coordinació i docencia TIC. Tracta les funcions que han d’ocupar dintre de la institució tant el Coordinador informàtic com els docents d’aquestes assignatures.
Docents d’altres arees. Es refereix a les competencia que aquest han de tenir per a poder integrar les TIC en l’ensenyament de les seves materies/assignatures.
Recursos digitals. Aten la disponibilitat i correcta utilitzacio de programri i recursos web.


6.- Diversitat dels models d'integració de les TIC

La diversitat de models d'integració de les TIC en Educació, adoptats per les diferents comunitats autònomes de l'Estat, ens ofereix una gamma de situacions per analitzar i reflexionar:
  • Alumnat que disposa d'equipament personal per al seu ús diari, tant a l'aula com a casa.
  • Alumnat que disposa d'aquest mateix equipament, però només pot usar els caps de setmana a casa.
  • Alumnat que disposa d'algun equipament per al seu ús en el centre en certes hores, i que fins i tot denominen hores TIC.
A aquesta diversitat de situacions i models cal afegir les originades en cada centre educatiu, en el marc de la seva autonomia pedagògica i d'organització escolar. 
Com pot el docent aconseguir la invisibilitat tecnològica a la seva aula amb aquesta diversitat de situacions?


Perquè el model d'integració sigua efectiu el centre ha de tenir certes infraestructures. A més, és molt important que el centre este mentalitzat de les utilitzacions dels TIC, sinó estem mentalitzats malament podem utilitzar-les.
Si el centre vol dotar d'estructures TIC cal fer un esforç institucional. Hem de dotar les classe de wifi, ordinadors, pissarra digital… Segons els diners que tingua el centre. 
Amb l'internet hem de ser capaces de comunicar-nos, no solament amb nosaltres els que ens trobem a l'aula sinó amb tots els que vulguem. 
Hem de tenir un suport informàtic per si sorgeixen problemes d'instal·lacions amb els ordinadors o qualsevol problema informàtic. També, hem de tenir recursos web i programari necessari per poder oferir als nostres alumnes pàgines webs on puguin fer activitats, veure imatges… de forma gratuïta. 
Per totes aquestes raons en moltes centres educatius es quasi impossible el model d'integració de les TIC.


7.- Opinió personal. Avantatges i desavantatges de les TIC.

Les Tics posseeixen nombrosos avantatges per a la formació com les següents:

  • Elimina barreres espai-temporals entre el professor i els alumnes i viceversa.
  • Augmenta les possibilitats d'informació, és a dir, no és el mateix que la informació provingui exclusivament d'un llibre de text al fet que encenguem l'ordinador i trobem un món d'informació.
  • Crea escenaris mes atractius, interessants i flexibles per a l'aprenentatge.
  • Potencia l'autoaprenentatge. També proporciona un aprenentatge independent, col·laboratiu i en grup.
  • Facilita una formació permanent tant per part de l'alumnat com del docent.
  • Deixa enrere la idea de les institucions escolars com a únic escenari formatiu.
  • Aporta noves formes per la tutorización dels estudiants.
  • Les Tics proporcionen nous i millors aprenentatges a nens i nenes amb necessitats educatives especials.


Encara que també posseeixen inconvenients:

  • L'existència de tanta informació provoca un excés d'aquesta amb el que l'alumne/a aquesta obligat a posseir criteris de selecció. Encara que des del meu punt de vista aquest criteri de selecció és necessari ja que així tindrem nens i nenes crítics i capaces de decidir per si mateixos.
  • La incorporació d'aquests avanços en educació requereix un gran desemborsament econòmic.
  • No solament n'hi ha prou amb incorporar les Tics a l'educació sinó que a més ha d'existir un professorat capaç de manejar-les amb eficiència i eficàcia.


Tenint en compte els avantatges i inconvenients podem dir que les Tics són beneficioses i necessàries a l'escola dels nostres dies. Per a tot tipus d'aplicacions educatives, les TIC’s són mitjans i no finalitats. Per tant, són instruments i materials de construcció que faciliten l'aprenentatge, el desenvolupament d'habilitats i diferents formes d'aprendre, estils i ritmes dels aprenents.





No hay comentarios:

Publicar un comentario