miércoles, 20 de marzo de 2013

TEMA 6. TIC a la societat digital


Les tecnologies de la informació i la Comunicació a la Societat digital.


ÍNDEX
  1. Característiques de la Societat TIC
  2. Qué son les TIC?
  3. Característiques de les TIC
  4. Aportacions de les TIC
  5. Limitacions a les TIC
  6. Ús educatiu de les TIC.
  7. Els docents i les TIC
  8. Opinió personal

1.- Característiques de la Societat TIC

Actualment tot depèn de la ciència i la tecnologia, tot està basat en la tecnologia i cada dia existeix una major dependència d'ella, afectant a pràcticament tots els camps de la nostra societat, incloent l'educació. En aquest àmbit, les tecnologies de la informació i la comunicació Tics, s'estan desenvolupant a passos engegantits sent una necessitat, ja que els ràpids canvis, l'augment dels coneixements i les demandes d'una educació en passos de l'actualització es converteixen dia a dia en una exigència permanent.

  • Gran presencia dels “mass media” i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
  • Gran quantitat d’informació al nostre abast.
  • Continus avanços científics i tecnològics
  • La fi de l’era industrial.
  • Llibertat de moviment.
  • Nous entorns laborals

2.- Qué son les TIC?

Conjunt de procesos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i canals de comunicació relacionats amb l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.

3.- Característiques de les TIC

  • Inmaterialitat
  • Deslocalització (internet, pàgines web)
  • Interactivitat
  • Instantaneitat
  • Reproducció ilimitada
  • No linealitat (hiperenllaços)
  • Interconexió (podem tenir varies eines TIC conectades a la mateixa vegada)
  • Diversitat/Multiformat(text, imatge, sons)
  • 4.-Aportacions de les TIC

    • Facil accés a tot tipus d’informació.
    • Instruments per a tot tipus de procés de dades.
    • Canals de comunicació.
    • Emmagatzematge de grans queantitats d’informació.
    • Automatització de tasques.
    • Interactivitat.
    • Homogeneització .
    • Instrument cognitiu.
  •  
    5-Limitacions de les TIC

    • Problemes tècnics.
    • Falta de formació.
    • Problemes de seguritat.
    • Barreres econòmiques.
    • Barreres culturals.
6.  Ús educatiu de les TIC.
Aquest article (Us educatiu de les TIC) dóna molts usos i consells per tractar les TIC a l'aula, però vull ressaltar els programes per a la creació de materials, ja que no solament existeixen els llibres i hi ha infinitat de materials disponibles i que crear.

Quant als programes pensats perquè el professorat realitzi materials educatius, el tema també desborda qualsevol anàlisi, a més de que no hem d'oblidar que les eines genèriques de creació de pàgines HTML, de textos, etc. són àmpliament utilitzades per crear material educatiu. Assenyalarem solament dos exemples:


  • El programa Clic , d'ús gratuït per a finalitats educatives i no comercials, s'ha convertit a Espanya segurament en el més utilitzat per realitzar senzilles aplicacions didàctiques per part de professorat sense coneixements de programació ni complexos mecanismes informàtics, permetent certa dosi d'interactivitat per part de l'alumnat. Segurament aquesta és la clau del seu èxit, al costat de la bona idea de poder compartir via web les produccions realitzades.
    • Un altre programa d'ús gratuït (per a finalitats educatives no comercials) és l'anomenat Hot Potatoes . En aquest cas, el programa només permet realitzar qüestionaris amb resposta tipus test, però amb la particularitat que es pot publicar directament en Internet i, en ser respost, indica encerts i fallades, sent el maneig del programa molt senzill. Pot servir com a complement per a cert tipus d'activitats, i fins i tot es pot plantejar com a autoavaluació o per al joc amb preguntes i respostes amb cert toc d'humor, si es desitja.




  • 7.- Els docents i les TIC


       Les noves tecnologies cada vegada avancen més i és necessari actualitzar-se no solament com a educadors sinó persones en si. Les tic's són un mitjà molt util i atractiu per acompanyar la nostra tasca i és bé que sapiguem utilitzar-la i sobretot que la usem.
         L'important en aquest sentit, seria poder proporcionar els recursos tecnològics no com els protagonistes de les classes, sinó com els aliats que ajudin a augmentar la connexió que realitza l'estudiant entre el concret i l'abstracte.


    8.-Opinió personal
    Finalment pense que, s'ha d'agregar que amb l'ús de les Tics en l'educació es pot aconseguir despertar interès en els estudiants per la recerca científica i possibilitar el millorament de les habilitats creatives, com la imaginació, habilitats comunicatives, podent accedir a major quantitat d'informació i proporcionant els mitjans per a un millor desenvolupament integral.
    També, l'ús de les Tics en l'educació s'està convertint en una realitat que obliga als docents a estar lligats als seus avanços, a apropiar-se d'ells, amb la finalitat de poder lliurar millors coneixements, tant dels simuladors virtuals, com a notícies actuals, entre uns altres. 
    Que un alumne s'adoni que el professor està actualitzat, causa major interès i motivació pel que aquest professor fa.



No hay comentarios:

Publicar un comentario